Thursday, March 13, 2014

Orsi Husz artikel i Fronesis borgerlighetsnummer

Husz, Orsi (2007) "Privatekonomin och den borgerliga medelklassens identitetskris 1920-1970", s. 116-130. Fronesis vol. 24.

Oron för medelklassens livsstil utbröt inom de övre skikten, främst under femtiotalets början, i samband med den utjämnande politiken i denna era, ish progressiva skatter. (Stämmer detta? Var det inte först på sextiotalet som skatterna blev starkt progressiva? Eller var det kanske först då de blev höga i allmänhet?)

s. 120: Tydligen har både Söderberg och en annan historiker som heter Tom Ericsson drivit en tes om oro för medelklassens nedgång sedan 1920-talet. Se Tom Ericsson (et al) i antologin The Scandinavian Middle Classes

s. 121: Redan på denna tid diskuterades "kostnaderna för högre utbildning". Här ges ett antal referenser också. Pekar mot möjligheten att studielön kan vara en strategiskt viktig fråga.

s. 121-122: Redan på den tiden kunde man räkna konstigt. Om man tog hänsyn till "medelklassens särskilda behov" (min formulering) kunde man visa att en "spårvägare" tjänade lika mycket som en läkare.

s. 122-126: Hållandet av tjänstefolk, var inte bara en praktisk fråga, utan en del av identiteten. Hållandet av tjänstefolk var det som skilde medelklassen från småfolket, och rådet att klara sig utan tjänstefolk om man inte hade barn var kontroversiellt.

s. 127: Tjänstefolket fick offras först. Kulturkonsumtionen var viktigare att behålla.

s. 129: "en övergång från en traditionell borgerlig medelklass till en annan typ av medelklass, som skulle kunna kallas för välfärdssamhällets medelklass. Utbildningsnivån har bevarats eller till och med höjts men rekryteringbasen har succesivt blivit bredare. Medelklassen hade ganska höga inkomster och en hög levnadsstandard, men varken lönenivåerna eller levnadsstandarden i sig var särskiljande i samma mån som tidigare. Flera markörer för en borgerlig livsstil försvann. En av de viktigaste var hembiträdet. Även bostäderna speglar förändringen. [Snarare ÄR de förändringen, skulle jag säga.]" Är RUT ett försök att skapa en bredare bas för en borgerlig självuppfattning?

No comments:

Post a Comment