s. 225: ”Politiken måste för det första ha en strukturellt
grundad intressebas i befolkningen. Detta innebär att tillräckligt många
människor måste ha en sådan ställning i samhället eller vara i en sådan social
situation, att en socialistisk politik i princip kan erbjuda lösningar på deras
problem. Politiken måste vidare kunna förmedlas till väljarna så att de
uppfattar en socialistisk politik som en möjlig lösning på sina problem. För
det tredje måste den politik arbetarpartierna står för, särskilt när de är i
regeringsställning, ha ett sådant innehåll att den ökar sammanhållningen bland
löntagarna och stärker väljarnas tilltro till att dessa partier har långsiktiga
lösningar på människornas problem.”
s. 226: ”Tjänstemännen har av tradition haft mycket större
anställningstrygghet och befordringsmöjligheter än arbetarna. Dessa skillnader
har dock till en del minskat. Detta beror delvis på att ansvällningen av
tjänstemannakategorierna under [/] efterkrigstiden har ändrat deras
sammansättning. Huvuddelen av de nya tjänstemannajobben har inte kommit i
linjebefattningar, där tjänstemännen utövar auktoritet delegerad från
arbetsgivaren. Ökningen har troligen i huvudsak kommit i stabsfunktioner, på
den offentliga sektorn och i mindre kvalificerade befattningar. De nya
tjänstemannagrupperna kan inte på samma sätt som de traditionella tjänstemännen
ses som arbetsgivarnas ombud och förlängda armar.”
Tjänstemännen löper idag större risk för arbetslöshet.
Skillnader i sociala förmåner har utjämnats (fast snarare uppåt, väl?).
s. 227: ”Fram till mitten av 1960-talet bör dessa
förändringar klart ha gynnat det socialistiska blocket genom att
industrisektorn växte då jordbrukssektorn krympte. Därefter blir bilden mera
komplicerad. [Tillväxt i tjänstesektor antas, på oklara grunder, gynna
borgarna.] Betydelsen av denna utveckling överdrivs dock ofta. Man glömmer bort
att klassbasen för en socialistisk politik har breddats och att huvuddragen i
det sociala skiktningsmönstret har förblivit oförändrade. Ungefär hälften av
väljarna fortsätter att [/] tillhöra socialgrupp III. Skillnaderna i
röstningsmönstren mellan olika näringsgrenar har bara till en del grundats i
miljöförhållandena knutna till näringsgrenarna. Inom medelklassen bildar de nya
tjänstemannagrupperna ett betydligt mindre stabilt borgerligt underlag än vad
jordbrukarna en gång gjorde.”
s. 228: Tror på att man blir borgerlig av att äga sin
bostad.
Område
|
Utvecklingstendens
|
Block vars förutsättningar förbättras
|
Klasstruktur
|
Löntagarandelen i befolkningen ökar kraftigt, företagarna minskar.
|
Socialistiskt
|
Social skiktning
|
Socialgruppsfördelningen ganska stabil. Tjänstemännen ökar.
|
Både/och
|
Näringsgrenar
|
Industriandelen ökar till ca 1965, minskar därefter. Jordbrukarna
minskar. Servicesektorn ökar.
|
Både/och
|
Sektor
|
Andelen offentliganställda ökar.
|
Socialistiskt
|
Invandring
|
Andelen invandrare utan rösträtt i riksdagsval ökar. Risk för etnisk
splittring.
|
Borgerligt
|
Könsroller
|
Andelen förvärvsarbetande kvinnor ökar.
|
Socialistiskt
|
Boende
|
Villaboendet minskar fram till sjuttiotalet, ökar därefter.
|
Både/och
|
Levnadsstandard
|
Stigande materiell standard, kortare arbetstid.
|
Socialistiskt
|
Arbetskraftstal
|
Stigande andelar män utanför arbetskraften, särskilt ensamstående
män.
|
Borgerligt
|
Utslagning
|
Trasproleatariatet ökar. Missbruk av alkohol och droger ökar.
|
Borgerligt
|
Brottslighet
|
Brottsligheten ökar.
|
Borgerligt
|
Urbanisering
|
Stigande andelar av befolkningen i tätorter och städer
|
Socialistiskt
|
Folkbildning
|
Förlängd obligatorisk utbildning och ökad fortbildning.
|
Socialistiskt
|
Massmedier
|
Ökad borgerlig andel av dagspressen.
|
Borgerligt
|
Religion
|
Minskad kyrksamhet och religiositet.
|
Socialistiskt
|
Tabell 8.1 s. 235.
s. 239: ”Den vanliga föreställningen, inte minst utomlands,
att socialdemokraternas tillbakagång på sjuttiotalet bottnar i väljarnas
missnöje med en alltför starkt utvecklad välfärdsstat, får inte stöd i de
opinionsdata vi har tillgång till. Även om förutsättningarna för angrepp mot
välfärdspolitiken kanske förbättrats något mot slutet av sjuttiotalet visar
tidsserier av siffror om väljarnas inställning till sociala reformer fram till
dess inte några större förändringar. […] Däremot förefaller det rimligare att
se välfärdspolitikens misslyckanden [tryck på det ordet] som en central faktor
bakom socialdemokratins tillbakagång under sjuttiotalet. Politikens
återverkningar på väljarnas försörjningsmöjligheter har här en nyckelroll.”
Argumenterar för att sysselsättning är nyckelvariabeln och i
någon mån prisökningar på bostäder och livsmedel, och att förtroendet för att
skapa jobb är det centrala. Se dock insider-outsiderkritiken.
s. 247: Här handlar det om LO och TCO. Deras möjligheter
till samarbete framstår här som något mer begränsade. Det nämns ett förslag om
”indexreglerade skatter” som den borgerliga regeringen ska ha lagt fram, som
fick TCO:s stöd, men som kritiserades av LO.
På följande sidor spekulerar K om den långsiktiga politiska
makten i Sverige. Nämner att jordbrukarna var en klass vars intressen i någon
mån skilde sig från både arbetarnas och kapitalägarnas och att den första
kammarens stabiliserade verkan är överdriven (s. 250, bara för perioden 1956-58
hade regeringsinnehavet varit annorlunda).
s. 251: ”Genom att gradvis upphäva konkurrensen sig emellan
har de samverkande löntagarna nu blivit så starka att de nära nog kan mäta sig
med [/] kapitalägarna. Detta sätter ur spel en av förutsättningarna för att ett
näringsliv byggt på privat ägande av de stora företagen skall kunna fungera,
nämligen att kapitalägarna kan hålla lönerna under kontroll och se till att
vinsterna i företagen blir tillräckliga.”
Den ekonomiska demokratin ska införas genom att vara en
lösning på kapitalets återkommande kriser (konjunktursvängningar).
No comments:
Post a Comment