I Stefan Collinis
förord finns många väldigt bra påpekanden:
s. xxiii:
Idéhistorisk bakgrund: Snow såg tillbaka på 1930-talet som en tid av stora
vetenskapliga framsteg.
s. xviii: Snow
talar bara om kulturernas karaktäristika. Han gör egentligen ingen analys av
utbildningsinstitutionerna, eller av hur dessa skillnader kan överbryggas.
s. xxxix: Leavis
svarade med personangrepp. Trilling svarade med att det var en
övergeneralisering, och att det knappast varit så att artonhundratalsförfattarna
alla hälsat den nya tiden med fientlighet.
s. xli: Snow,
enligt Collini, frustrerad över hur mycket den gamla, bildade eliten fortsatte
att dominera i Storbritanniens offentliga liv. Ville se mer bidrag från
tekniska intellektuella.
s. xlv: Svårigheterna
i att demarkera vetenskap från annat vetande. [Var det mot humanisterna som
Popper och andra försökte distansiera sig?]
s. lii: De
attityder bland "litterära intellektuella" som Snow pekade ut fanns
förmodligen ändå hos ett ganska smalt skikt. Fanns förmodligen inte bland de
som bestämde över forskningspolitiken i regeringen, som nog ändå var just
sådana bildade män som Snow var skeptisk till (s. lxix).
s. lv och framåt:
Räcker det med två kulturer idag? Exakt vad konstituerar en kultur. Jfr sådana
som Dawkins som, utan att försöka vara renässansmänniska, försöker kommunicera
signifikansen av extremt teknisk forskning till allmänheten (s. lix).
s. lxi: Sedan Snows
tid har allmänheten blivit mer och bättre exponerad för vetenskaplig forskning
än vad den var i hans tid.
s. lxvi: Möjlig
lindring av utvecklingen av engelska som ett forskningens lingua franca.
s. lxvii:
Definitivt moderniseringsteoretisk överoptimism hos Snow.
En snabb
genomögning av Snows egen text ger dock inte mycket av intresse. Väldigt mycket
vetenskaps- och moderniseringsoptimism som idag ter sig lite daterad. Jfr Huntingtons
invändningar i Political Order in
Changing Societies.
s. 4 och 7: Snow
pekar ut konkreta exempel: Pound, Yeats, T. S. Eliot och Wyndham Lewis.
I detta kanske Snow
hade en frände i John Careys (The Intellectuals and the Masses) tolkning
av den engelska modernismen som en reaktion mot ökad läskunnighet och kulturell
jämlikhet.
I avsnittet ”Intellectuals
as natural luddites” (s. 22-28) ges egentligen inget argument för varför det
skulle vara så. På sin höjd ges en rad exempel. Ruskin, Emerson, Thoreau,
William Morris. Möjligen är de två kulturerna i viss mån ett brittiskt fenomen,
eftersom han gör en kontrast mot Tyskland och prisar hur tidigt utbyggd den
vetenskapliga utbildningen vardär.
Kanske finns i viss
mån, bland vissa författare, ett visst antimodernt drag (med vag
vänsterkoppling). Men att detta skulle vara något som präglar hela fältet låter
väldigt märkligt. Vissa argument förekommer visserligen än idag, kring
beklaganden av humanioras sviktande relativa ställning i universitetsväsendet,
om att naturvetenskapen (och kapitalismen) är på väg att tappa bort vissa
viktiga värden.
Kanske gillar jag
detta också för att det sätter humanioras antikapitalism i ett lite mindre
sympatiskt ljus.
No comments:
Post a Comment